فرق هودی و دورس و سویشرت چیست؟

با واردشدن به فصل سرما، با دنیای وسیعی از انواع لباس‌های زمستانی زیبا و وسوسه‌کننده روبه‌رو می‌شوید که انتخاب را برایتان به کاری بسیار سخت تبدیل می‌کند. اما پیش‌از هر چیز، بهتر است با لباس‌های پاییزی و زمستانی آشنا شوید و نام هر کدام و تفاوتی که با یکدیگر دارند را بدانید. پس‌از آن می‌توانید اقدام به خرید لباس گرم موردنظر خود کنید و انتخابی دلچسب و رضایتمندانه داشته باشید. به همین خاطر می‌خواهیم در این مقاله شما را با تفاوت میان هودی و دورس و همچنین تفاوت میان هودی و سویشرت آشنا کنیم تا بدانید که هر یک از این لباس‌ها، کجا و با چه استایلی مناسب است. همراه ما باشید.

فرق هودی و سویشرت

هودی یکی از لباس‌های گرم پاییزه و زمستانی است که در انواع زنانه و مردانه تولید می‌شود. برخی آن را سویشرت مردانه نیز می‌نامند که دارای کلاه است. فرق اصلی هودی و سویشرت، در جلوباز و جلوبسته‌بودن آن‌هاست. هودی‌ها لباس‌های گرم جلوبسته و اغلب کلاه‌دار هستند. اما سویشرت نوعی لباس است که زیپ دارد و گاهی کلاه‌دار و گاهی بدون کلاه است. مورد دوم از تفاوت میان هودی و سویشرت، فضایی است که برای جیب انواع هودی درنظر گرفته شده است. جیب‌های کانگورویی هودی، فضای زیادی دارد و با بردن دستتان داخل جیب هودی، متوجه می‌شوید فضای زیاد جیب به‌خاطر اتصال این دو جیب به یکدیگر است. جیب سویشرت مانند جیب‌های سایر لباس‌هاست که معمولا 2 جیب زیپ‌دار یا بدون زیپ و جای بسیار کمتری در مقایسه با هودی دارد.

تفاوت میان هودی و دورس

دورس و هودی هر دو از لباس‌های محبوب فصول سرد هستند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. دورس جزو پارچه‌های تریکو است که اغلب کلاه ندارد. دورس به اندازه انواع هودی بلند نیست و اغلب بدون جیب، این لباس‌ها را می‌بینید. دورس‌ها، لباس‌هایی هستند که بیشتر حالت خانگی دارند، اما هودی را اغلب بیرون از خانه می‌پوشند. دومین تفاوت میان هودی و دورس این است که اغلب دورس‌ها، جنسی گرم و ضخیم‌تر از هودی دارند. دورس‌ها یکی از کاربردی‌ترین البسه در حوزه پوشاک زنانه و دخترانه هستند. اما هودی در انواع مدل‌های زنانه و مردانه تولید می‌شود و بسیار محبوب هستند.

شباهت هودی و سویشرت

شباهت هودی و سویشرت

حال که تفاوت میان هودی و سویشرت را دانستید،  شاید جالب باشد که به بررسی شباهت این دو نوع لباس بپردازیم. سویشرت که به آن جامپر نیز می‌گویند، شباهت‌های زیادی به هودی دارد. گاهی هم حتی به اشتباه، نام این دو را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. برخی از هودی‌ها هستند که مانند سویشرت زیپ یا دکمه دارند. اغلب هر دوی این مدل از لباس‌های گرم دارای کلاه هستند و جیب نیز بخش جدانشدنی سویشرت و هودی است. تفاوت میان هودی و سویشرت در مدل‌های آن و جیب آن‌هاست و هر دوی این لباس‌ها را می‌توانید با یک شلوار نیم‌بگ یا بگ بپوشید.

شباهت دورس و هودی

تفاوت میان دورس و هودی را بررسی کردیم و اکنون نوبت شباهت آن‌هاست. البته باید گفت این دو لباس از لحاظ کلیات بسیار شبیه به هم هستند ولی کاربرد و جزئیات دو لباس بسیار با هم تفاوت دارند. هر دوی آن‌ها جزو لباس‌های راحت، پر طرفدار و مناسب استایل‌های کژوال و غیررسمی هستند. شاید اگر لباس‌های دورس، کمی بلندتر بودند، آن وقت شباهت بسیار زیادی به یکدیگر پیدا می‌کردند. لازم است بگوییم که خیلی اوقات هر دوی این لباس‌ها را با الیاف پنبه‌ای می‌دوزند و جنس پارچه آن‌ها بسیار شبیه به‌هم است.

دورس چیست؟

دورس نوعی لباس است که با الیاف نسبتاً محکم و گاهی ضخیم بافته می‌شود. این لباس را با ماشین‌های گردبافت و به‌صورت پرتراکم می‌بافند و انواع پارچه‌های تریکو را برای بافت دورس‌ها استفاده می‌کنند. به‌طورکلی الیاف این سبک از لباس شامل پنبه، ویسکوز، پلی‌استر و لاکرا است.

دورس‌ها را با استفاده از یکی از پارچه‌های، دورس دونخ و سه‌نخ (دوخت‌های متراژ بالا و لباس‌های بسیار گرم زمستانی)، پارچه دورس گلکسی (شامل الیاف فلامنت، لاکرا، ویسکوز و غیره) و پارچه گلکسی پشت کج راه (دارای بافت مات و مناسب برای لباس‌های ورزشی) می‌بافند.

دورس چیست؟

انواع دورس

همانطور که در بالا اشاره کردیم دورس در چند نوع بافته می‌شود و هر سه، جنس و کاربرد مخصوص به خود را دارند. انواع دورس عبارت‌اند از:

  • دورس پنبه (برگرفته از الیاف کاملا طبیعی که ظاهر خود را تا مدت‌ها حفظ می‌کند)
  • دورس پنبه لاکرا
  • دورس گلکسی (متشکل از الیاف فلامنت، لاکرا، ویسکوز و غیره)
  • دورس پلیاستر (آبرفت کم اما نیاز به مراقبت بیشتر دارد)
  • دورس ویسکوز (چروکپذیری بالایی دارد و مراقبت از آن‌ها آسان است)
  • دورس ملانژ (انواع پارچه تریکو ضخیم که از بچنه و پلیاستر تشکیل شده است)
  • دورس سهنخ ملانژ لاکرا
  • دورس اسپاندکس (بسیار منعطف است و به‌صورت ترکیبشده با الیاف دیگر کاربرد دارد)

هر کدام از این پارچه‌‌ها بسیار با دوام هستند و با شستشو نیز ظاهر خود را از دست نمی‌دهند.

کدام نوع دورس را خریداری کنیم؟

هر یک از انواع دورس‌های نام‌برده، دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. همانطور هم که می‌دانید، جنس پارچه روی قیمت آن بسیار اثرگذار است. پارچه‎هایی که آبرفت دارند یا رنگ می‌دهند، قطعا کیفیت پایین‌تری نیز دارند. همچنین اگر الیاف طبیعی مانند پنبه، در بافت پارچه استفاده شده باشد، قیمت آن بالاتر هم خواهد رفت.

پنبه احتمال آبرفت دارد، اما می‌توان گفت بهترین جنس لباس برای افراد و همچنین برای طبیعت، لباس‌هایی با الیاف کاملا طبیعی است.

نوع شستشو و اتوکشی دورس

بعداز انتخاب لباس مناسب، و فهمیدن تفاوت میان هودی و سویشرت، نحوه نگهداری از لباس است که عمر و ماندگاری آن را تعیین می‌کند. بنابراین پس‌از خرید دورس خوب است نکاتی که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم را رعایت کنید:

  • اگر قصد دارید دورس را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، حتما آن را پشتورو کنید.
  • برای شستشوی دورس، از آبی نسبتاً سرد استفاده کنید. در اینصورت کیفیت رنگ پارچه حفظ خواهد شد.
  •  بهتر است برای شستن این لباس با الیاف لطیفی که دارد، از شوینده‌هایی استفاده کنید که لطیف و ملایم هستند و یا قابلیت تثبیت رنگ دارند.
  • بهتر است دورس خود را در ماشین ‌لباسشویی بسیار پر نشویید، زیرا ممکن است بر اثر اصطکاک حاصل از لباس‌های دیگر، آسیب ببیند.
  • گرمای خشککن را برای خشک‌کردن لباس دورس توصیه نمی‌کنیم. اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود.
  • هنگام اتوکشی حتما پارچه تمیزی را روی لباس بیندازید و سپس اتو کنید.

سویشرت چیست؟

نخستین سویشرت در قرن 15 میلادی و در اروپا دوخته شد که جنس این لباس از پشم گوسفند بود. سویشرت یکی از لباس‌های پرطرفدار است که در استایل‌های زمستانی، استایل ورزشی و غیررسمی آن را می‌بینید. سویشرت یا همان جامپر، اغلب بدون کلاه و دارای جیب است، البته کلاه‌دار آن را نیز در بازار پیدا خواهید کرد.

 

سویشرت چیست؟

انواع سویشرت

سویشرت در انواع مختلف پارچه و مدل‌های گوناگون دوخته می‌شود. انواع پارچه‌ها و الیاف مورد استفاده برای دوخت جامپرها، عبارتنداز: پارچه لاکرا، پارچه دورس، پارچه پشمی، پارچه ویسکوز و بسیاری از الیاف طبیعی و مصنوعی دیگر.

چند مدل سویشرت مردانه و زنانه که به بازار عرضه شده‌اند، شامل سویشرت پلیوری (مدل جلوباز و نیم زیپ)، سویشرت جلوباز (مناسب برای استایل‌های لایه‌ای و دارای زیپ) و مدل نیم زیپ (دارای زیپی کوتاه) هستند.

کدام نوع سویشرت را خریداری کنیم؟

حال که تفاوت میان هودی و سویشرت را می‌دانید بهتر است بدانید سویشرت چیست و سپس اگر مناسب با نیاز شما بود آن را بخرید.

  • سویشرتی را تهیه کنید که طبق استانداردهای دنیای مد، قابلیت ست‌کردن با انواع لباس را داشته باشد.
  • بهسراغ جنس‌های سویشرت با الیاف طبیعی بروید تا ماندگاری بیشتر و عمر مفید بالاتری داشته باشید.
  • برای محیط‌های نیمهرسمی، سویشرت جلوباز را پیشنهاد می‌کنیم. سویشرت جلوبسته برای محیط‌های غیررسمی و راحت، مناسب‌تر است.

نوع شستشو و اتوکشی سویشرت

برای شستن و اتوکشی سویشرت‌ها و انواع لباس‌‌های ورزشی، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  •  بههیچوجه سویشرت خود را با آب داغ نشویید.
  •  سویشرت‌هایی که از جنس پشم، ترمه و ابریشم هستند را نباید در ماشین لباسشویی بیندازید.
  •  اگر از یک سویشرت به‌عنوان لباس ورزشی استفاده می‌کنید، بهتر است پس‌از هر بار استفاده آن را بشویید تا بوی بد نگیرد.
  •  از شوینده‌های مناسب لباس‌های لطیف استفاده کنید.
  •  بهتر است سویشرت خود را جداگانه در ماشین لباسشویی قرار دهید تا به سایر لباس‌ها رنگ ندهد.
  •  به برچسب نحوه نگهداری از لباس توجه کنید تا بدانید که به چه روشی باید شسته شود.
  •  کمتر از خشک‌شویی استفاده کنید.
  • برای اتو‌کردن سویشرت، حتما پارچه سفید و تمیزی را روی آن بیندازید و سپس اتو بزنید.
  • برای اتو‌کردن سویشرت‌ها، اتو را بر روی درجه کم یا متوسط تنظیم کنید و از بخاردادن به لباس خودداری کنید.
  • سویشرت خود را آویزان کنید و هرگز آن را در کنار لباس‌های دیگر تا نکنید.

هودی چیست؟

هودی یکی از کاربردی و پرطرفدارترین لباس‌هاست که نوعی ژاکت یا سویشرت کلاه‌دار هم محسوب می‌شود. ریشه کلمه HOOD به قبیله ژرمن‌ها برمی‌گردد که معنای کلاه نیز می‌دهد. طرح هودی‌های امروزی هم که آن‌ها را به‌وفور تن دختران و پسران می‌بینید، از مدل‌هایی الهام گرفته است که به سال‌ها پیش بازمی‌گردد.

در سال 1930 میلادی که برخی کارخانه‌ها در نیویورک، هوای بسیار سردی داشتند و نیاز بود، کارگران لباس گرم بپوشند و از سرما در امان باشند، لباسی به‌عنوان لباس فرم برای آن‌ها در نظر گرفته شد که بسیار شبیه به هودی‌های امروزی بود.

مدتی هم این مدل لباس بین خواننده‌های رپ آمریکا و حتی بسیاری از بازیگران محبوب شد و نظر سایر افراد را به خود جلب کرد. درنهایت با تکامل این لباس، انواع هودی را در مدل‌های مختلف می‌بینید.

هودی چیست؟

انواع هودی

هودی‌ها نیز مانند دورس و سویشرت دارای انواع گوناگون از لحاظ مدل و جنس است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • هودی زیپ‌دار: این مدل‌ها همان سویشرت کلاهدار است که برای استایل‌های چند لایه‌ای بسیار زیبا و مناسب است و می‌توانید زیر آن یک تیشرت یا پیراهن بپوشید.
  • هودی جلوبسته: محبوب و جذاب‌ترین هودی است که بسیار موردپسند نوجوانان و جوانان قرار گرفته است. این مدل کاملا جلوبسته است و باید مانند تیشرت، آن را از قسمت سر بپوشید. هیچ زیپی روی این هودی‌ها مشاهده نمی‌شود و تنگی و گشادی کلاه آن با استفاده از بندهایی که در طرفین قرار گرفته است، قابل تنظیم‌کردن است.
  •  هودی با زیپ نیمه: شاید این مدل هودی‌ها را کمتر دیده‌اید ولی بهاندازه مدل‌های دیگر جذاب بوده و سلیقه بسیاری از افراد هستند. این مدل دارای یک زیپ است که از قسمت کلاه آغاز شده و کمی بالاتر از شکم ادامه دارد. پوشیدن این هودی‌ها هم مانند هودی جلوبسته است و می‌توان گفت تنها تفاوت آن با هودی جلوبسته، پوشیدن راحت‌تر آن است.
  •  هودی بلند: این مدل هودی اورسایز، بلند و سبک به‌عنوان یک گزینه خوب برای محیط خارج از خانه است. انواع لگ‌ها، شلوارهای ماماستایل و مامفیت با این مدل از هودی‌ها، استایل خاصی را به شما می‌دهد.
  • هودی کوتاه: هودی‌های کوتاه جلوبسته همان هودی‌های بسیار پرطرفدار بین جوانان است و با این مدل هودی می‌توان یک شلوار بگ زیبا به همراه کلاه ورزشی یا کلاه‌های زمستانی پوشید.

انواع دیگر هودی مانند هودی ساده، هودی آستین‌کوتاه، هودی‌های آستین حلقه‌ای و … در سایت ایواز موجود هستند که می‌توانید با آن‌ها، زیباترین استایل‌ها را داشته باشید. 

 

کدام نوع هودی را خریداری کنیم؟

حالا که تفاوت میان هودی و سویشرت را می‌دانید می‌توانید متناسب با استایل و سلیقه خود، به خرید هر مدل هودی اقدام کنید. اما بهتر است علاوه‌بر مدل، جنس هودی را نیز درنظر بگیرید. به‌طور کلی برای دوخت هودی علاوه‌بر پنبه، از پشم، پلی‌استر و ترکیب آن‌ها با نخ استفاده می‌شود. اگر برای بهار یا پاییز به‌دنبال یک هودی مناسب می‌گردید، جنس نخی، نازک و خنک‌تر را انتخاب کنید و اگر برای زمستان یک هودی می‌خواهید، به‌سراغ بافت‌های سنگین و متراکم‌تر بروید تا شما را گرم نگه دارد. برای خرید هودی و سویشرت زنانه و داشتن یک استایل زیبا به ایواز سر بزنید و یک زمستان گرم و خوش‌تیپ را تجربه کنید.

نحوه شستشو و اتوکشی هودی

نکات زیر را برای نگهداری از هودی‌ها رعایت کنید تا ماندگاری آن افزایش پیدا کند و مانند روز اول نو بماند.

  • به توضیحاتی که روی لیبل لباس در مورد نحوه شستشو و اتوکشی آن نوشته شده است، توجه کنید.
  • اگر هودی خود را در ماشین لباسشویی انداختید، ماشن را روی دور تند تنظیم نکنید و بگذارید بهآرامی شسته شود تا آسیب نبیند.
  • می‌توانید هودی را داخل یک کیسه پارچه‌ای سفید و مناسب بیندازید و سپس در ماشین لباسشویی، آن را بشویید.
  • هودی را برای خشک‌کردن نچلانید و تاحدامکان آن را پهن نکنید، زیرا ممکن است حالت خود را از دست دهد.
  • تاحدامکان آن را کم اتو کنید، ولی در صورت اتوکشی، درجه اتو را روی متوسط تنظیم کنید و یا پارچه تمیز و سفید رنگ را روی هودی بیندازید تا آسیب نبیند.
سخن پایانی

هودی، دورس و سویشرت هر سه لباس‌هایی زیبا برای استایل زمستانه و پاییزه هستند و این روزها در کوچه و خیابان تیپ‌های جذابی را با این لباس‌های جذاب در کوچه و خیابان می‌بینیم. تا اینجا با انواع هودی، سویشرت و دورس آشنا و همچنین متوجه تفاوت میان هودی و دورس و تفاوت میان هودی و سویشرت شدید. اکنون به‌راحتی می‌توانید لباس موردنظر خود را انتخاب و مناسب‌ترین لباس را متناسب با استایل خود خریداری کنید.

 

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان بهترین نوع سویشرت، هودی یا دورس را انتخاب کرد؟

پس از آنکه شما تفاوت این ۳ مدل لباس را دانستید باید مدل، کیفیت و جنس لباس مورد نظرتان را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید این لباس‌ها به‌صورت غیرحضوری بخرید باید سراغ فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مانند ایواز بروید، چون در این مدل خرید شما کالای موردنظرتان را از نزدیک لمس نمی‌کنید و مهم است که بتوانید به گفته‌های فروشنده اعتماد کنید.

  • آیا هودی‌ها فقط برای ورزش مناسب هستند یا می‌توان در مناسبت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد؟

هرچند هودی‌ها در ورزش خیلی کاربردی و مفیدند اما شما می‌توانید آن‌ها را در خیابان و استفاده روزمره هم بپوشید و از جیب‌های بزرگ آن در سرمای زمستان برای گرم‌ نگه‌داشتن دست‌هایتان استفاده کنید و استیلی راحت و زیبا داشته باشید!

  • هنگام شستشوی سویشرت، هودی و دورس چه مواردی را باید در نظر گرفت و از چه نوع موادی باید خودداری کرد؟

این لباس‌ها را با آب سرد بشویید و تاحدممکن آن‌ها را اتو نکنید. اگر مجبور به شستشوی لباس هستید آن را با دور آرام ماشین و دمای سرد و به‌مدت کم بشویید.

  • هودی با کلاه چگونه از دورس با کلاه متمایز می‌شود؟

هودی‌ها معمولا بلندتر از دورس‌ها هستند و معمولا یک جیب بزرگ جلوی آن‌ها وجود دارد.

  • سویشرت و دورس کدام یک گرم‌تر است؟

اگر جنس سویشرت و دورس یکی باشد معمولا تفاوتی در میزان گرم‌بودن ندارند، اما در مقایسه با سویشرت‌های ورزشی، دورس‌ها گرم‌تر هستند.

  • آیا همه هودی‌ها دارای کلاه هستند؟

هرچند دنیای طراحی لباس بی‌حدومرز و نامحدود است، اما معمولا هودی‌های بدون‌کلاه، دورس نامیده می‌شوند.

  • چرا بعضی از مردم هودی را به دورس ترجیح می‌دهند؟

هودی‌ها کلاه دارند، یک جیب بزرگ دارند  بلندتر هستند و از همه مهم‌تر در دنیای مد پرطرفدارترند!

  • آیا دورس و هودی فقط برای ورزش مناسب است یا برای استفاده روزمره نیز خوب است؟

فرقی نمی‌کند! شما هم می‌توانید دورس و هودی را با یک لگ ورزشی بپوشید و به باشگاه بروید، و هم می‌توانید شلوار جین‌تان را تن کنید، هدفونتان را روی گوش بگذارید و همزمان ویترین مغازه‌ها را ببینید یا برای ملاقات دوستانتان به کافی‌شاپ بروید.

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید