نکات نگهداری کاپشن چرم چیست؟

یکی از آیتم‌های جذاب در کمد لباس اکثر افراد کت و کاپشن‌های چرمی است. همه می‌دانند که نگهداری کاپشن چرم یکی از علت‌های اساسی زیبا و سالم ماندن این لباس شیک محسوب می‌شود. از آنجایی که جنس چرم حساسیت‌های خاص خود را دارد، ممکن است در اثر عدم نگهداری مناسب به مرور زمان ترک خورده و کم‌رنگ شود. این درحالی است که با رعایت برخی نکات می‌توانید از کاپشن و کت چرمی خود به بهترین نحو مراقبت کرده و از آن برای چندین سال‌ استفاده کنید.

به طور کلی می‌توان گفت بهترین روش برای مراقبت از انواع کاپشن چرمی، تمیز کردن و محافظت از کاپشن در برابر حرارت و رطوبت است. اما نکات نگهداری از کاپشن چرم به همینجا ختم نمی‌شود. در این مقاله به شرح بهترین راهکارها برای نگهداری از کاپشن و کت چرم می‌پردازیم؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تمیز کردن مداوم لکه برای مراقبت از کاپشن

ممکن است شما هم با خرید کاپشن زنانه از جنس چرم، برای خود استایلی زیبا و شیک در روزهای سرد پاییز و زمستان در نظر گرفته باشید. اما اگر لباس چرمی خود را تمیز نگه ندارید، جلوه زیبای خود را از دست خواهد داد. تمیز کردن مداوم کاپشن چرم از لکه‌ها و گرد و غبار راهی آسان برای محافظت از آن است که موجب افزایش ماندگاری آن خواهد شد. برای تمیز کردن کاپشن چرم از گرد و غبار، فقط کافی است از پارچه‌ای نرم و خشک استفاده کنید. اما برای پاک کردن انواع لکه‌ها می‌توانید از دستمال و کمی مایع پاک کننده استفاده نمایید. در ادامه به طریقه پاک کردن لکه جوهر از روی لباس چرم می‌پردازیم.

پاک کردن لکه جوهر روی کاپشن چرم با الکل

آیا تا به حال لکه جوهر خودکار یا روان نویس به طور اتفاقی بر روی کاپشن چرم شما افتاده است؟ قطعا برای پاک کردن هر نوع لکه ای بهتر است کاپشن را به خشکشویی و افراد متخصص بسپارید، اما اگر ناچار بودید که خودتان لکه را پاک کنید، می‌توانید از یک حوله‌ آغشته به الکل استفاده کرده و به آرامی آن را بر روی لکه بکشید. دقت داشته باشید که برای این کار از پارچه یا حوله رنگی استفاده نکنید و پاک کردن لکه را محکم و خشن انجام ندهید.

 کاپشن چرم خود را بیش از اندازه نشوید

زیبایی یک لباس یا کاپشن چرمی به تمیزی و براق و نرم بودن آن است. از آنجایی که شستشوی زیاد می‌تواند باعث کهنه شدن لباس شده و به بافت آن آسیب وارد کند، باید از شستن بیش از اندازه کاپشن چرم خودداری کنید. در مواقعی که لازم به شستشو است، باید بسیار دقت کنید تا آسیب نبیند و حالت اولیه خود را از دست ندهد. همچنین برای شستشو از یک محلول شوینده ملایم استفاده کنید و لباس را چنگ نزنید. در هنگام شستشوی کاپشن چرم، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

کاپشن چرم خود را در هوای آزاد خشک کنید

یکی از مواردی که به نگهداری کاپشن چرم کمک می‌کند، این است که پس از شستشو، آن را درمجاورت هوای آزاد قرار دهید تا به آرامی خشک شود. بسته به درجه دمای هوا ممکن است خشک شدن کاپشن چرم بین یک تا سه روز طول بکشد. عجله نکنید و برای اینکه به سرعت خشک شود، آن را در معرض حرارت قرار ندهید.

در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید

پس از شستشوی کاپشن چرم هرگز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا این کار موجب خشک شدن چرم شده و سطح کاپشن ترک خواهد خورد. بنابراین برای آویزان کردن لباس چرمی، محلی را انتخاب کنید که در سایه و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد.

 آویز کردن لباس چرم به چوب لباسی

یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری کاپشن چرم، استفاده از چوب لباسی است. اگر لباس‌های چرمی را تا کنید، بر روی سطح لباس چروک و شکستگی ایجاد می‌شود که صدمه زیادی به بافت چرم وارد می‌کند. با آویزان کردن کاپشن چرم به چوب لباسی، از این اتفاق جلوگیری شده و لباس شما فرم اصلی خود را از دست نمی‌دهد. برای اینکه کاپشن بهتر فرم خود را حفظ کند، چوب لباسی‌های پهن و اپل‌دار را مورد استفاده قرار دهید. کاپشن چرم را درون کاور قرار ندهید و اجازه دهید در معرض هوای آزاد باشد.

استفاده از واکس های مراقبتی برای حفظ کاپشن

یکی دیگر از روش‌های نگهداری بهتر و محافظت از کاپشن چرم استفاده از واکس‌های مراقبتی چرم است. این کار باعث می‌شود لباس چرمی شما درخشندگی خود را از دست ندهد. برای این کار باید واکس‌های براق کننده و مراقبتی چرم را از فروشگاه‌های محصولات چرمی تهیه کرده و با آن سطح لباس چرمی خود را واکس بزنید. این کار ضمن درخشنده کردن چرم، موجب پیشگیری از خشکی و ترک خوردن سطح لباس هم می‌شود. برای واکس زدن، کافی است در ابتدا روی لباس چرمی را با یک دستمال نخی تمیز کنید. سپس با استفاده از یک براش آغشته به واکس، سطح چرم را واکس بزنید. دقت داشته باشید که پس از واکس زدن چرم، تا ۲۴ ساعت از لباس خود استفاده نکنید.

استفاده از مرطوب کننده برای محافظت از کاپشن قدیمی

دو معضلی که افراد در مورد لباس‌های چرم خود دارند، خشک شدن لباس چرمی و ایجاد ترک بر روی آن است. برای نگهداری کاپشن چرم قدیمی خود باید از خشک شدن سطح لباس جلوگیری کنید. اگر احساس می‌کنید سطح کاپشن چرم شما در حال خشک و شکننده شدن است، از مرطوب کننده مخصوص چرم استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده چرم برای بالا بردن عمر و ماندگاری لباس‌های چرمی یکی از ضروریات است. این کار باعث افزایش لطافت لباس‌های چرمی می‌شود.

خوشبختانه امروزه نرم‌کننده‌های گوناگونی برای انواع جنس‌های چرم وجود دارد که می‌توانید از طریق فروشگاه‌های محصولات چرمی تهیه کنید. اما اگر هیچگونه ماده‌ مخصوصی برای تامین رطوبت سطح چرم ندارید، می‌توانید با استفاده از روغن زیتون یا وازلین سطح کاپشن چرمی خود را مرطوب کنید.

نرم کردن چرم با روغن مناسب

برای مراقبت ویژه‌ از محصولات چرمی باید از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کنید. یکی دیگر از روش‌های نرم کردن چرم، استفاده از روغن نرم کننده چرم طبیعی است.  یکی از انواع روغن‌‌هایی که می‌توانید برای این کار از آن استفاده کنید، روغن زیتون است. روغن زیتون به عنوان یک نرم کننده چرم طبیعی عمل می‌کند و راهکاری ارزان و مطمئن برای مراقبت از کاپشن چرم است. استفاده از این روغن ضمن نرم کردن سطح چرم، موجب براق شدن و افزایش درخشندگی سطح لباس چرم می‌شود.

استفاده از وازلین برای نگهداری از کاپشن

وازلین به عنوان یک ماده مرطوب کننده در سراسر جهان مشهور است که خواص محافظتی و رطوبت رسانی خوبی دارد. جالب است بدانید که می‌توان از وازلین برای نگهداری کاپشن چرم استفاده کرد. وازلین باعث پیشگیری از ترک خوردگی و نرم شدن سطح لباس چرم شده و خط و خش محصولات چرمی را برطرف می‌کند. همچنین موجب افزایش انعطاف پذیری کاپشن چرم شده و به حفظ بافت آن کمک می‌کند. همچنین قادر است به محصولات چرمی خاصیت ضد آب شدن ببخشد.

رفع چروک کاپشن چرم

همان‌طور که می‌دانید برای رفع چروک لباس‌های چرم نمی‌توان از اتو به صورت مستقیم استفاده کرد. یکی از روش‌های رفع چروک کاپشن چرم استفاده از سشوار است. برای این کار کافی است، سشوار را با کمی فاصله نسبت به لباس قرار داده و حرکت دهید تا باد گرم سشوار چروک‌ها را رفع کند. یکی دیگر از روش‌های رفع چروک لباس‌های چرمی استفاده از اتو با درجه ملایم است. اما نباید اتو را به صورت مستقیم روی چرم قرار دهید. ابتدا یک پارچه نخی سفید روی لباس قرار داده و اتو را بر روی آن بکشید تا به آرامی چروک‌ها رفع شوند. همچنین می‌توانید از پاشیدن آب گرم با اسپری بر روی سطح چرم کمک بگیرید و با دست چروک‌ها را صاف کنید.

سخن پایانی

نگهداری کاپشن چرم و مراقبت از آن، باعث افزایش ماندگاری و دوام چرم شده و جلوه‌ای زیبا و درخشنده به آن خواهد بخشید. در این مقاله راجع به نکاتی که باید در مورد نگهداری از لباس های چرمی به خاطر بسپارید، توضیحاتی ارائه شد. مهمترین نکته در نگهداری از کاپشن چرمی، نرم کردن سطح آن و جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن چرم است. به یاد داشته باشید که لباس‌های چرمی باید در معرض هوا قرار بگیرند، پس از کاور کشیدن بر روی آن‌ها خودداری کنید یا از کاور پارچه‌ای استفاده کنید.

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید