پارچه توییت چیست

این پارچه به قدری کارامد است که در عرصه پوشاک، محصولات متنوعی با آن تهیه می‌­شود. به عنوان مثال یکی از لباس­‌های جذاب که از گذشته تا کنون با پارچه‌ی توییت تولید می‌­شود، کت یقه انگلیسی کلاسیک است. البته کاربرد پارچه‌ی توییت به همینجا ختم نمی‌شود و می­‌توان با آن انوع کت پاییزی، زمستانی، پالتو، شکت، وست و... را تولید کرد.

همچنین می‌­توان علاوه بر پوشاک، انواع اکسسوری نظیر کلاه را نیز با این پارچه جذاب تولید نمود. به طور کلی پارچه‌ی توییت برای طراحی ایده­‌های جذاب در صنعت مد و پوشاک به کار می‌­رود. به عنوان مثال می­‌توان این پارچه را با پارچه‌­های زمستانی دیگر نظیر فوتر، خز، چرم و.... ترکیب کرد و لباس­‌های جذابی را به بازار عرضه کرد. برای آشنایی با ویژگی­‌های پارچه‌ی توییت و کاربردهای آن، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

معرفی پارچه توییت

 

معرفی پارچه توییت

به نوعی پارچه پشمی که در مقابل سرما و تغییرات آب و هوایی مقاوم است، پارچه توییت می‌­گویند. به دلیل تهیه این پارچه از پشم طبیعی، ظاهر انواع پارچه­‌های توییت کمی باهم متفاوت است و همین ویژگی باعث زیبایی بیشتر و جذاب‌­تر شدن پارچه‌ی توییت می‌­شود. به عنوان مثال، هنگامی که در تهیه پارچه توییت از پشم انواع نژادهای گوسفند استفاده شده باشد؛ این امکان برای شما ایجاد می­‌شود که الگوی ظاهری لباس توییت را به میزان دلخواه تغییر دهید. همچنین نوع رنگرزی نخ این پارچه که به صورت دست‌ه­ای انجام می‌شود باعث ایجاد الگوهای شاخص و زیبا در تولید آن می‌­شود که اکثر افراد می‌­پسندند و دوستشان دارند.

به دلیل اینکه پارچه توییت معمولا زبر و زمخت است، از آن برای دوخت لباس­‌های بیرون استفاده می‌­کنند. پارچه‌ی توییت ابتدا توسط مردم اسکاتلند ابداع شد و اکنون به یکی از پارچه­‌های اصلی مورد استفاده در صنعت مد بین‌المللی تبدیل شده است؛ بیشتر پشم­ هایی که از آن­ها برای تولید پارچه توییت استفاده می­‌کنند، در استرالیا تولید می­ شوند.

فرق پارچه توییت، پارچه کشمیر نیست!!

برخی افراد پارچه توییت و کشمیر را یکی می­ دانند. پارچه توییت از پشم گوسفند تهیه شده و در رنگ‌­های کلاسیک تولید می‌­شود. این پارچه  از دوام و استحکام خوبی برخوردار است و به دلیل کلاسیک بودن، هرگز از مد نمی­‌افتد و قدیمی نمی­‌شود. پارچه­‌های توییت معمولا انتخاب خانوم­‌ها و آقایان خوشتیپ برای تهیه لباس­‌های زمستانی کلاسیک هستند.

کشمیر نیز یکی دیگر از پارچه­‌هایی است که از پشم بزهای کشمیر و پشمینه تهیه می­‌شود. الیاف کشمیر از ظرافت خاصی برخوردار هستند. به همین دلیل برای افزایش ضخامت آن، این پشم را با سایر انواع پشم طبیعی ترکیب کرده و پارچه­‌های ضخیم­‌تری تولید می‌کنند.

 

تاریخچه پارچه توییت

 

تاریخچه پارچه توییت

تاریخچه پارچه توییت به صدها سال قبل برمی­‌گردد. این پارچه ابتدا توسط چوپان­‌های اسکاتلندی اختراع شد و به شکل نسل به نسل، طرز تهیه آن به نسل­‌های بعدی منتقل شد. دلیل استفاده از پارچه توییت برای تهیه لباس، محافظت از چوپان­‌ها در برابر بادهای شدید و سرمای کوهستان‌های بلند اسکاتلند بوده است. پارچه‌ی توییت در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی، توسط طبقه اشراف نیز مورد توجه قرار گرفت. به طوری که ثروتمندان بریتانیایی طی چند دهه به این پارچه علاقه­مند شدند و لباس­‌های مختلفی با این نوع پارچه­ تهیه شد. به تدریج انقلاب صنعتی ایجاد شد و به راه افتادن کارخانه‌­ها باعث آسان شدن فرایند تولید پارچه توییت شد، که این امر ارزان شدن آن را به دنبال داشت. به همین دلیل به مرور این پارچه توسط مردم عامه نیز مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تا کنون، این پارچه برای تولید انواع لباس‌­های زمستانی و گرم مورد استفاده قرار می­‌گیرد و بسیار محبوب و پرطرفدار است.

پارچه توییت امروزی بیشتر از آنکه نشان‌دهنده‌ی پارچه زمخت توییت در گذشته باشد، به نوعی منعکس‌کننده­‌ی اشرافیت کلاسیک انگلیسی است. علاوه بر زیبایی و دوام این پارچه، توانایی آن و سازگار بودن پارچه توییت با محیط زیست موجب شده تا یک جایگاه محکم در عرصه مد بین‌المللی پیدا کند؛ امروزه هنوز هم یکی از انواع لباس‌­های پرطرفدار و محبوب در جهان که به مقادیر عظیمی تولید شده و به فروش می‌­رسد، پارچه‌ی توییت است.

به‌تدریج که تکنولوژی پیشرفت بیشتری پیدا کرد و اختراعات جدیدی نظیر گورتکس که فناوری مورد استفاده برای تولید پارچه‌­های ضدآب است، ایجاد شد؛ الیاف کرکی پلی‌استری به وجود آمدند و موجب ارتقای فناوری تولید لباس شدند. به این ترتیب رفته‌رفته، استفاده از الیاف طبیعی در تولید لباس‌­ها کم شد. بنابراین امروزه پارچه توییتی که از پشم خالص تهیه می­‌شود، تبدیل به نوعی کالای لوکس یا نوستالژیک شده است. در گذشته یکی از منابع انتخابی و پرطرفدار الیاف در جهان، پشم گوسفندان بود و هنوز الیاف تولیدشده توسط فرآورده­‌های پتروشیمی محبوب نبودند؛ اما امروزه الیاف پلی­‌استری در مقادیر بالا برای تولید پارچه و لباس مورد استفاده قرار می‌­گیرند؛ با توجه به ضررهای این نوع الیاف برای محیط زیست، شاید در آینده­ای نه چندان دور باز هم الیاف طبیعی فراگیر شوند و به سبد مصرفی افراد بازگردند.

پارچه توییت چگونه تولید می شود؟

فرآیند تولید پارچه‌ی توییت طی شش مرحله صورت می‌­گیرد، این شش مرحله به شرح زیر است:

برداشت الیاف پشمی

برای تهیه پارچه‌ی توییت از پشم گوسفند مرینوس (Merino) استفاده می­‌کنند. این گوسفند هر ساله دارای یک پوشش پشمی جدید می­‌شود که انسان­‌ها این پشم را برای تولید پارچه و مصارف دیگر می­‌چینند. پشم‌­ها پس از تمیز شدن در داخل عدل‌ها بسته­‌بندی می شوند.

تمیز کردن و ریسیدن

در این مرحله، پشم به صورت اصولی و با دقت بیشتری نسبت به قبل، تمیز می‌شود و طی عملیاتی که کاردینگ نام دارد، به رشته­‌های بلندی تبدیل می­‌شود. پس از آن، این رشته­‌های بلند ریسیده می‌­شوند و از آن­ها نخ به دست می‌­آ‌ید.

رنگ آمیزی و خشک نمودن

پس از مرحله ریسندگی، نوبت به رنگ­ آمیزی نخ‌­های پشمی است که پس از رنگ آمیزی به شکل دسته ای خشک می‌­شوند. در هنگام رنگ امیزی، باید نسبت رنگ­‌های ویژه برای این کار کاملاً با یکدیگر متعادل باشد. این امر موجب می­‌شود که الگوی پارچه‌ی توییت به طرز صحیحی ایجاد شود و نامنظم نباشد.

مخلوط کردن و ترکیب نمودن

پس از مخلوط شدن نخ‌­ها توسط دست، برای ایجاد الگوی مورد نظر، نخ­ها را درون یک میکسر صنعتی می‌­ریزند. در این مرحله نخ­ها به طور کامل باهم ترکیب می­‌شوند.

شانه زدن و کاردینگ

پس از رنگ شدن و مخلوط شدن نخ‌­ها، نوبت به کاردینگ دوباره­‌ی آن­ها می­‌رسد. این کار برای آن انجام می­‌شود که نخ توییت نهایی ضخیم باشد و از تعداد متعادل و معقولی نخ­‌های پشمی که تمام آن­ها به همراه هم ریسیده شده­‌اند، تهیه شده باشد.

بافندگی

پس از تولید رشته ضخیم نخ توییت، این نخ‌­ها طی فرایند بافندگی، به شکل پارچه توییت بافته می­‌شوند.

 

ویژگی های پارچه توییت

 

ویژگی های پارچه توییت

پارچه توییت، دارای سه ویژگی اصلی است. این ویژگی­‌ها پارچه‌ی توییت را به یک پارچه محبوب و جذاب برای تولید انواع لباس گرم تبدیل کرده است. از ویژگی­‌های پارچه توییت می‌­توان به موارد زیر پرداخت:

مقاومت در برابر آب و هوا

یکی از ویژگی‌های مهم پارچه توییت اصل، میزان مقاومت پارچه و عایق بودن آن نسبت به سرما و تغییرات آب و هوایی است. همانطور که پیش­تر ذکر شد، این پارچه در ابتدا توسط چوپانان و شکارچیان مورد استفاده قرار گرفت؛ دلیل این امر نیز همین ویژگی عایق بودن آن در برابر سرما و بادهای کوهستان بوده و اصلی­‌ترین دلیل محبوبیت این پارچه نیز کارایی خوب آن در برابر سرما و رطوبت است. به طور طبیعی پشم خاصیت عایق بودن در برابر رطوبت و دفع آب دارد. در واقع بافت ضخیم این نوع پارچه موجب دفع قطرات کوچک آب و باران می­‌شود.

ضخامت پارچه

ضخامت نخ­‌های پشمی پارچه توییت، از آن پارچ‌ه­ای ضخیم و گرم می‌­سازد. این ویژگی موجب می‌­شود که این پارچه ضمن برخورداری از ضخامت مناسب، بسیار بادوام و نسبت به سرما عایق باشد. به همین دلیل پارچه‌ی توییت برای استفاده در تولید لباس­‌های پاییزی و زمستانی بسیار محبوب است. همچنین این پارچه علاوه بر ضخامت مناسب، دارای ایستایی خوبی است و می­‌توان از آن برای تهیه کت و پیراهن استفاده کرد. برای افزایش ایستایی این پارچه، می­‌توانید از آستر مناسب برای آن استفاده کنید. استفاده از آستر برای دوخت لباس‌­های زمستانی با این نوع پارچه، هم به ضخامت آن می­‌افزاید و هم ایستایی لباس را افزایش می‌­دهد.

چروک‌‌­پذیری کم

در هنگام خرید پارچه‌ی توییت بهتر است در مورد میزان چروک‌­پذیری آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. چروک­‌پذیری تمام پارچه‌­ها به الیاف بافت آن پارچه بستگی دارد. از آنجایی که الیاف پشمی معمولا زیاد چروک نمی­‌شوند، می­‌توان با خیال راحت برای دوخت لباس‌­های روزمره از پارچه توییت استفاده کرد؛ به این ترتیب دیگر دغدغه چروک شدن لباس­‌هایتان در محل کار یا مسیر رفت و آمد به محل کار و منزل را نخواهید داشت.

کاربرد پارچه‌ی توییت

به طور معمول از پارچه‌ی توییت در تولید و عرضه‌ی لباس­‌هایی که باید در برابر سرمای شدید و تغییرات جوی مقاوم باشند، استفاده می‌­شود. از کاربردهای پارچه‌ی توییت در پوشاک و لوزام جانبی، می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از پارچه توییت در پوشاک

همان­طور که گفته شد، مهم‌ترین کاربرد پارچه‌ی توییت در صنعت پوشاک است. به دلیل نوع بافت و جنس این پارچه از آن برای دوخت لباس‌­هایی نظیر کت­‌های شکار، کت­‌های نظامی، پالتوی نظامی، انواع کت‌­های رسمی، کت­‌های کژوال، ژاکت­‌های ورزشی پشمی، شلوار زنانه، شلوار مردانه، ست کت و شلوار، دامن، پیراهن، وست، پالتو، شکت و... استفاده می‌­شود.

اگر از طرفداران کت­‌های تک و کژوال زنانه هستید، پارچه توییت چهارخانه برای دوخت این کت­‌ها بسیار عالی به نظر می­‌رسد. این نوع کت­‌ها برای پوشیدن در فعالیت­‌های روزمره، محل کار و حتی دورهمی‌­های دوستانه انتخاب مناسبی به شمار می­‌روند. البته یکی دیگر از انتخاب­‌های خوب برای روزهای سرد پاییزی، زمستانی، کت و شلوارهای زنانه دوخته شده با پارچه‌ی توییت هستند. می‌­توانید این نوع پارچه را بدون آستر برای دوخت انواع کت و شلوار، شکت و... مورد استفاده قرار دهید و یا با با اضافه کردن آستر گرمای آن را دو چندان کنید و برای دوختن پالتوهای گرم از آن استفاده کنید.

همچنین استفاده از پارچه توییت ساده برای دوختن دامن و شلوار نیز بسیار رایج است و به استایل شما تنوع و جلوه خاصی می‌­بخشد. این نوع دامن و شلوارها را می­‌توان با هر لباسی به سادگی هماهنگ کرد. از دیگر لباس­‌هایی که می‌­توانید با پارچه توییت تهیه کنید و استایلی گرم و زیبا برای خود بسازید؛ انواع سارافون و پیراهن­‌های کلاسیک زنانه است. همچنین با استفاده از پارچه توییت چهار خانه و جناغی نیز می­‌توانید انواع اکسسوری­‌ها نظیر شال و کلاه فرانسوی تهیه کنید.

استفاده از پارچه توییت در اکسسوری

استفاده از پارچه‌ی توییت، تنها به دوخت لباس ختم نمی­‌شود و از این پارچه به دلیل جنس محکم و ایستایی خوب آن برای تولید برخی اکسسوری‌ها نظیر شال گرم، دستکش، کلاه لبه­‌دار، کلاه فرانسوی، کلاه خبرنگاری و کلاه لبه­‌دار ایرلندی استفاده می‌­شود.

 

پارچه توییت در صنعت نساجی و مد

به طور کلی در میان پارچه‌­ها، پارچه‌­های پشمی دارای تنوع کم­‌نظیری هستند. اما بیشترین تنوع را در پارچه توییت می­‌بینیم. این پارچه پرکاربرد در انواع ساده، چهارخانه، جناغی، هفت و هشتی، شطرنجی، راه راه و... تولید می­‌شود. این تنوع بالا باعث کاربرد زیاد این نوع پارچه در صنعت نساجی و مد شده است. در گذشته پارچه­‌ها از الیاف طبیعی تولید می­‌شدند؛ این امر موجب می‌­شد قیمت پارچه‌­هایی نظیر توییت گران باشد و تنها طبقه اشرافی قادر به استفاده از آن باشند. یکی از دلایلی که به مرور زمان در رشد صنعت نساجی نقش داشت، تولید الیاف مصنوعی و ترکیب آن­ها با الیاف طبیعی برای تولید پارچه بود.

با تولید الیاف مصنوعی، قیمت پارچه­‌ها ارزان شد و به دنبال آن فروش پارچه­‌ها نیز افزایش یافت. نتیجه این امر کاهش محبوبیت پارچه­‌هایی با الیاف کاملا طبیعی بود. به همین دلیل تولید کنندگان پارچه توییت، چاره­ای نداشتند جز اینکه، پارچه­‌های تولید شده توسط الیاف طبیعی پشمی را با قیمت بالاتری نسبت به پارچه­‌های پلی­‌استری عرضه کنند. امروزه نیز پارچه‌­های توییتی که از الیاف پشمی طبیعی تولید شده‌­ا‌ند، نسبت به انواع پارچه­‌های مصنوعی ، قیمت بالاتری دارند.

پارچه توییت یکی از پارچه­‌های لطیف، زیبا، لوکس و کم‌­نظیر در دنیای مد و فشن به شمار می­‌رود. لطافت و جنس پشمی این پارچه در کنار تنوع بالای آن، باعث شده است که توجه طراحان لباس و غول‌­های صنعت مد به پارچه‌ی توییت جلب شود. به طوری که هر ساله در کلکسیون‌­های پاییزی و زمستانی برندهای مطرح، کت­‌های توییت، پالتوها و اکسسوری­‌های دوخته شده با این پارچه در طرح­‌های متنوع و خلاقانه به چشم می­‌خورد.

 

پارچه توییت زمستانه

 

سخن پایانی

پارچه‌ی توییت از دیرباز تا کنون، مسیر پرفراز و نشیبی را برای راه یابی به صنعت مد و پوشاک مدرن طی کرده است. این پارچه که در گذشته توسط طبقه ثروتمند اجتماع مورد استفاده قرار می­‌گرفت، امروزه در دسترس عموم مردم قرار دارد و می‌­توان از آن برای دوخت لباس­‌های گرم و لطیف زنانه و مردانه استفاده کرد. تنوع بالای این پارچه موجب استفاده فراوان از آن در صنعت مد برای تولید لباس‌­هایی زیبا با طرح­‌های خلاقانه شده است. از آنجایی که الیاف پشمی به عنوان الیاف طبیعی دارای مزایای بسیاری هستند؛ قیمت این پارچه نسبت به پارچه­‌های پلی­‌استری و تولیدشده از الیاف مصنوعی گران­‌تر است؛ اما ارزش این هزینه کردن را دارد.

یکی از نگرانی­‌های افراد در هنگام خرید پارچه­‌های توییت، نحوه نگهداری از این پارچه است. اگر به تازگی یک کت توییت خریداری کرده‌­اید؛ باید در نحوه شستشوی آن دقت کنید و آن را به آرامی و با احتیاط بشویید. همچنین برای شستن از آب داغ استفاده نکنید و لباس را در هوای آزاد و دور از تابش مستقیم آفتاب خشک کنید. در هنگام اتوکشی نیز باید از یک پارچه نخی به عنوان محافظ استفاده کرده و آن را بین لباس و اتو قرار دهید. برای نگهداری از لباس­‌های دوخته‌شده با پارچه‌ی توییت، از کاور لباس استفاده کنید تا گرد و غبار به الیاف آن نفوذ نکند.

سوالات متداول

چه نوع لباس‌ها و اکسسوری‌هایی از پارچه توییت تهیه می‌شود؟

با استفاده از پارچه توییت می­‌توان لباس‌­هایی تولید کرد که در برابر سرما و بادهای سوزان زمستان مقاومت بالایی دارند و بدن شما را کاملا گرم نگه می‌­دارند. همچنین این پارچه از ایستایی بالا و چروک­‌پذیری کمی برخوردار است. بنابراین این نوع پارچه برای تولید انواع لباس‌­های گرم روزمره و رسمی نظیر کت و شلوار، کت تک، کت­‌های رسمی و اسپرت، شکت، وست، پیراهن زنانه، سارافون، پالتو، کت­‌های نظامی، دامن، شلوار و همچنین در تهیه اکسسوری­‌هایی نظیر انواع کلاه، دستکش و شال مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

قیمت پارچه‌ی توییت در بازار چقدر است؟

قیمت پارچه‌ی توییت به عوامل مختلفی بستگی دارد. از آنجایی که فرایند تولید الیاف طبیعی مانند الیاف پشمی، از چیدن پشم گوسفندان و ریسندگی و... زمان­‌بر و دشوار است. این نوع الیاف ارزش بالایی دارند. به همین دلیل گران بودن این نوع پارچه طبیعی است. هچنین بسته به نوع پشم گوسفند استفاده شده برای تولید الیاف پشمی مورد استفاده در پارچه توییت، قیمت آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کیفیت پشم مرینوس با پشم کشمیری یکسان نیست. به علاوه، کیفیت بافت پارچه توییت نیز می‌­تواند بر قیمت این محصول تاثیر بگذارد. هرچه کیفیت بافت بالاتر باشد، قیمت پارچه نیز گران­‌تر خواهد بود.

آیا پارچه توییت برای محیط زیست آسیب‌رسان است؟

الیاف پشمی یکی از پایدارترین الیاف در صنعت نساجی محسوب می­‌شوند و آسیب وارده به محیط زیست توسط این الیاف، بسیار کم است. برخی افراد معتقدند گوسفندان موجب تخریب زیست محیطی می­‌شوند، اما می­‌توان این مشکل را با تغییر گاه به گاه محل چرای آن­ها حل کرد. بنابراین اگر از پشم طبیعی برای تولید پارچه توییت استفاده شده باشد، آسیب چندانی برای محیط زیست به دنبال نخواهد داشت. اما اگر از الیاف پلی‌استری در تولید پارچه استفاده شود، این الیاف بسیار تخریب‌ناپذیرند و با رها شدن در طبیعت حتی بعد از گذشت صدها سال، همچنان در طبیعت باقی می­‌مانند.

 

کلمات کلیدی پارچه توییت
دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید