رازهای نگهداری کاپشن پر چیست؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاپشن‌ها که در فصل پاییز و زمستان شما را کاملا گرم نگه می‌دارند، کاپشن‌های پر هستند. با پوشیدن این کاپشن‌ها به جز لذت بردن از گرمای مطبوع و وزن سبک آن، می‌توانید یک استایل زیبا و جذاب برای فصل‌های سرد خلق کنید. اما این کاپشن‌ها به عنوان بیرونی‌ترین لایه لباس افراد در فصل‌های سرد ممکن است با انواع آلودگی مانند دود، گرد و غبار و... در طول فعالیت‌های روزمره در تماس باشند و دچار لکه و آلودگی شوند. در چنین حالتی نیاز به تمیز کردن و یا شستشو پیدا می‌کنند و باید با روش‌های صحیح از انواع آلودگی‌ها پاک شوند. همچنین مهم است که بدانید چگونه می‌توان از این کاپشن‌ها در زمان عدم استفاده، نگهداری کرد. در این مقاله به بررسی نکات مهم در مورد روش‌های نگهداری کاپشن پر می‌پردازیم؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات نگهداری از کاپشن پر

در هنگام خرید کاپشن زنانه باید در مورد روش‌های نگهداری از آن نیز اطلاعات لازم را کسب کنید. نگهداری صحیح از کاپشن پر باعث می‌شود که دیرتر فرم و حالت اولیه خود را از دست بدهد. اگر به طور صحیح از کاپشن پر مراقبت نشود، خواهید دید که پس از مدتی کوتاه پف زیبای آن از بین رفته و دیگر جلوه گذشته را در تن شما نخواهد داشت. این کار حتی ممکن است باعث شود که کاپشن خاصیت گرمازایی خود را هم از دست بدهد. از نکاتی که باید در نگهداری کاپشن پر مد نظر قرار دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آویزان کردن کاپشن به چوب لباسی

برای نگهداری کاپشن در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، بهترین روش آویزان کردن آن است. اگر کاپشن پر شما خز دارد، در صورت امکان، ابتدا خز آن را جدا کنید و سپس به صورت عمودی در چوب لباسی آویزان کنید تا الیاف پر موجود در کاپشن، از فضای کافی برای حرکت برخوردار باشند.

اجازه دهید تا کاپشن فضای کافی در اطراف خود داشته باشد و آن را به طور آزادانه آویزان کنید. بهتر است کاپشن پر را در محیطی دور از نور و رطوبت آویزان کنید، زیرا رطوبت می‌تواند به بافت کاپشن آسیب برساند.

دقت داشته باشید که حجم زیادی از لباس‌ها را در کنار هم آویزان نکنید. این کار به کاپشن‌های پر فشار وارد می‌کند و حالت زیبای خود را از دست خواهند داد.

از خاک گرفتن کاپشن جلوگیری کنید

نشستن گرد و غبار بر روی کاپشن پر موجب می‌شود که جلوه و رنگ درخشان خود را از دست بدهد و ظاهری کدر پیدا کند. بنابراین برای حفاظت از کاپشن، در هنگام آویزان کردن آن از نوعی کاور مخصوص لباس که قابلیت تنفس و عبور هوا دارد، استفاده کنید. همچنین باید کاپشن را درون یک کمد آویزان کرده و در کمد را ببندید. با ‌استفاده از یک دستمال نرم و تمیز سعی کنید هرزگاهی گرد و غباررا از روی کاپشن خود پاک کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و از مالش شدید کاپشن خودداری نمایید تا آسیبی به سطح آن وارد نشود.

نحوه شست و شوی کاپشن پر

از سایر نکاتی که باید در هنگام نگهداری کاپشن پر به آن توجه داشته باشید، نحوه شست‌و‌شوی صحیح کاپشن است. اگر کاپشن خود را با روش اشتباه بشویید، خواهید دید که فرم خود را از دست داده، ظاهری کدر و کهنه پیدا خواهد کرد. همچنین باید توجه کنید که نباید بیشتر از دو بار در سال کاپشن پر خود را بشویید، زیرا موجب ساییده شدن و ایجاد پارگی در آن خواهد شد. رعایت نکات زیر در هنگام شست و شوی کاپشن پر، از آسیب رسیدن به کاپشن جلوگیری می‌کند.

برسی برچسب محصول

برای اینکه بتوانید از نحوه شستشوی کاپشن پر خود آگاه شوید، باید برچسب محصول را با دقت بخوانید. این برچسب اطلاعاتی را در مورد دمای شست‌وشوی لباس، نحوه شست‌وشو، نحوه خشک کردن و... به شما می‌دهد. همچنین برچسب مراقبت محصول، به شما در مورد اینکه آیا می‌توانید کاپشن خود را اتو کنید یا خیر و اگر اتو کردن مجاز است، باید به چه نحوی این کار را انجام دهید، اطلاعات مفیدی می‌دهد. اگر کاپشن برچسب مراقبت ندارد، بهتر است آن را با ملایم ترین درجه آب ولرم و به آرامی بشویید.

پاک کردن لکه از روی کاپشن

دومین اقدامی که باید قبل از شست‌وشو انجام دهید، پاک کردن لکه‌ها از روی کاپشن پر است. برای لکه گیری باید از یک پارچه نخی لطیف و مرطوب استفاده کنید و با کمی محلول لکه بر مناسب لباس یا مایع شستشوی ملایم به آرامی بر روی لکه بکشید تا پاک شود. اگر لکه عمیق است و در مورد نحوه پاک کردن آن اطلاعاتی ندارید، برای جلوگیری از صدمه دیدن کاپشن، بهتر است آن را به خشکشویی تحویل دهید.

شست و شوی کاپشن پر با ماشین لباس شویی

پرهای موجود در کاپشن پر و هوای بین آن‌ها به کاپشن پر ظاهری زیبا، جذاب و پف‌دار می‌بخشد. بنابراین، هنگامی که کاپشن پر را درون ماشین لباس‌شویی قرار می‌دهید، باید کمی با دست آن را فشار دهید تا در هنگام شستشو به صورت شناور روی آب قرار نگیرد. همچنین باید کاپشن را با آب ولرم و برنامه ویژه شستشوی الیاف پشمی بشویید. هرگز برای شستن کاپشن پر از آب داغ استفاده نکنید، زیرا حرارت ممکن است موجب ذوب شدن درزهای بیرونی کاپشن شده و به آن آسیب وارد کند.

شست و شوی کاپشن پر با دست

از دیگر نکاتی که باید در مورد نگهداری کاپشن پر در نظر بگیرید، شستشوی صحیح آن با دست است. در هنگام شستشو با دست هرگز از مواد شوینده قوی که دارای بوی شدیدی هستند یا مواد شوینده‌ای که در ترکیبات خود سفید‌کننده دارند، استفاده نکنید. استفاده از این نوع شوینده‌ها بر زیبایی و ماندگاری کاپشن تاثیر منفی خواهد داشت. ‌‌دقت داشته باشید که کاپشن را با آب ولرم شسته و هرگز از آب داغ استفاده نکنید. همچنین در هنگام شستشو کاپشن را چنگ نزنید و با ملایمت آن را بشویید. ‌‌

نحوه خشک کردن کاپشن پر

در هنگام خشک کردن کاپشن پر با خشک کن، حرارت ویژه لباس‌های ظریف را انتخاب نموده و بهتر است چندین توپ تنیس را هم درون ماشین قرار دهید. این کار باعث پخش شدن پرهای درون کاپشن شده و به فرم بهتر لباس کمک می‌کند. هنگامی که فرایند خشک کردن در خشک کن کامل شد، باید کاپشن را پشت و رو کنید و آن را در محلی که تهویه هوای مناسبی برخوردار است، قرار دهید. پس از شستشوی کاپشن با دست نیز، باید آن را در مجاورت هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید خشک کنید.

تعمیر کاپشن پر

اگر با وجود رعایت نکات نگهداری کاپشن پر، بازهم کاپشن شما به دلایل مختلف صدمه دیده است و دچار پارگی شده یا درز آن باز شده باشد، باید آن را تعمیر کنید. بهتر است برای تعمیر کاپشن آن را به یک مغازه تعمیرات لباس بسپارید. اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، بسته به نوع صدمات وارد شده، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

اگر کاپشن پر پاره شد چه کار کنیم؟

اگر محل پارگی کاپشن پر از محل درز آن باشد، می‌توان درز را با نخ و سوزن دوخته و پارگی را رفع کرد. اما اگر محل پارگی کاپشن قسمت دیگری باشد، دوختن آن توصیه نمی‌شود، زیرا هر چقدر هم دوخت با ظرافت صورت بگیرد، بازهم باعث ایجاد سوراخ‌هایی در محل دوختن شده و ممکن است دوباره از همان محل پاره شود. برای رفع پارگی، ابتدا لبه های پارگی را به هم نزدیک کرده و یک لایه نازک درزگیر لباس را بر روی وصله پارچه‌ای و در محل پارگی فشار دهید. وصله را به صورت محکم بر روی قسمت پاره شده گذاشته و آن را صاف کنید. سپس اجازه دهید محل تعمیر کاپشن خشک شود.

سخن پایانی

نحوه نگهداری کاپشن پر در افزایش ماندگاری و دوام کاپشن و زیبا ماندن آن تاثیر بسیاری دارد. با رعایت نکاتی که در مورد نگهداری صحیح کاپشن پر در این مقاله ذکر شد، می‌توان برای سال‌های طولانی از این لباس گرم و زیبا استفاده کرد. دقت داشته باشید که اگر خودتان نمی‌توانید شستشوی کاپشن یا تعمیرات آن را انجام دهید، حتما این کار را بر عهده افراد متخصص بگذارید، تا به کاپشن پر شما آسیبی وارد نشود.

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید