نکات مهم در نگهداری کاپشن‌های خزدار

کاپشن‌های خزدار معمولا جزو لباس‌های گران قیمت محسوب می‌شوند، به ویژه اگر خز آن‌ها طبیعی باشد. از طرفی نگهداری از خز حساسیت‌های مخصوص به خود را دارد. بنابراین این نوع لباس‌ها نیاز به اصول مراقبتی ویژه‌ای دارند و اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نشود، ممکن است آسیب ببینند. با نگهداری کاپشن‌های خزدار به شیوه صحیح، می‌توان آن‌ها را مانند روز نخست نو و شیک نگه داشت. به طور مثال دقت به روش نگهداری آن‌ها درون کمد و ظرافت بالا در زمان شستشو می‌تواند باعث افزایش ماندگاری این لباس‌ها شود. در این مقاله به انواع روش‌های نگهداری کاپشن خزدار می‌پردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.  

مکان مناسب برای نگهداری از لباس های خز دار

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند در نگهداری کاپشن‌های خزدار به شما کمک کند، انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن این نوع لباس‌ هاست. شاید شما نیز بخواهید برای خرید کاپشن زنانه اقدام کنید، اما در مورد نحوه نگهداری صحیح از آن اطلاعات زیادی نداشته باشید. اگر لباس خزدار خود را به طور صحیح در کمد آویزان کنید و در محل مناسب قرار دهید، ماندگاری آن‌ افزایش یافته و ظاهر زیبای خود را ار دست نمی‌دهد. برای انتخاب محل مناسب جهت نگهداری از کاپشن خزدار به نکات زیر توجه کنید.

 مکانی تاریک و خنک انتخاب کنید

از آنجایی که قرار گرفتن پارچه‌های خزدار در معرض نور خورشید به مدت طولانی باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود، بهتر است برای نگهداری کاپشن‌ خزدار آن‌ها را درون کمدی تاریک که کمتر در آن را باز و بسته می‌کنید، قرار دهی1344د. همچنین قرار دادن لباس‌های خزدار در محلی گرم و در معرض حرارت هم باعث آسیب دیدن آن‌ها شده و طول عمرشان کم خواهد شد. در نتیجه سعی کنید این نوع لباس‌ها را در فصل‌های گرم در مکان‌های خنک مثل اتاقی که کولر دارد و دمای آن متعادل است، قرار دهید.

قرار گرفتن صحیح کاپشن خز در کمد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد نگهداری کاپشن‌های خزدار به آن توجه کنید، طرز آویزان کردن کاپشن درون کمد است. اگر این کار را به درستی انجام دهید، کاپشن شما آسیب نمي‌بیند و حالت و جلوه زیبای اولیه خود را به این زودی‌ها از دست نمی‌دهد. برای آویزان کردن کاپشن درون کمد از چوب لباسی ویژه‌ای که موجب حفظ فرم اصلی لباس می‌شود و قادر به تحمل وزن لباس است، استفاده کنید.

برای پوشاندن کاپشن خزدار از کاور پلاستیکی استفاده نکنید و آن را با کاور پارچه‌ای جایگزین کنید. استفاده از کاور پلاستیکی باعث ایجاد رطوبت می‌شود و به بافت لباس صدمه خواهد زد.

به یاد داشته باشید، برای اینکه کاپشن فرم اصلی خود را حفظ کند، باید اطراف آن فضای کافی وجود داشته باشد. بنابراین هرگز کمد خود را کاملا پر نکنید و اجازه دهید راهی برای عبور هوا میان لباس‌ها باشد. همچنین پر کردن کمد، ساییده شدن میان لباس‌ها را زیاد میکند و به همین دلیل باید کاپشن‌ها و سایر لباس‌های خزدار را درون یک کمد خلوت آویزان کنید، تا فضای کافی بین لباس‌ها وجود داشته باشد.

نحوه شست و شوی کاپشن خزدار

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در نگهداری کاپشن خزدار باید بسیار مراقب باشید تا این لباس‌ها آسیب نبینند و ظاهر آن‌ها زیبا و درخشان جلوه کند. اگر کاپشن خزدار شما به هر دلیل دچار انواع لکه و آلودگی شده و فکر می‌کنید زمان شستن آن فرا رسیده است، به دو روش شستن دستی و شستن با ماشین لباسشویی می‌توانید کاپشن خزدار خود را بشویید. در ادامه به شرح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم:

شستن دستی خز کاپشن

ابتدا باید دقت داشته باشید که بعضی از لباس‌های خز را فقط باید به خشک‌شویی تحویل دهید و خودتان آن‌ها را نشویید.

اگر می‌خواهید خودتان کاپشن خزدار را بشویید، نخست باید در یک تشت به اندازه کافی آب ولرم ریخته و درون آن کمی مایع شستشوی ملایم بریزید. همچنین می‌توانید از کمی صابون مایع یا شامپوی ملایم نیز استفاده کنید. پس از آن کاپشن خود را درون تشت قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه مکث آن را ابکشی نمایید. از چنگ زدن لباس خودداری کنید و شستشو را بسیار ملایم انجام دهید. با دقت کاپشن را آب‌کشی نکنید و هرگز در زمان شستشو خز را نکشید. لباس را با آب سرد ابکشی کنید تا باقیمانده مایع شستشو از لباس پاک شود. در هنگام آب کشی، از فشار دادن زیاد لباس خودداری کنید و برای خشک شدن آن را بر روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید تا خشک شود. هرگز برای خشک کردن کاپشن خزدار خود از نور مستقیم خورشید یا حرارت استفاده نکنید.

شستن خز کاپشن با لباسشویی

چنان‌چه برچسب محصول اجازه شستشو با ماشین لباسشویی را می‌دهد. باید ابتدا کاپشن یا لباس خز خود را برعکس کنید تا به سطح آن آسیبی وارد شنود. سپس تمام جیب‌ها و زیپ‌ها را به طور کامل ببندید تا خراب نشوند. برای شستشوی لباس خز در ماشین لباسشویی، تنظیمات آن را بر روی برنامه شستشوی ملایم قرار دهید و از آب داغ استفاده نکنید. همچنین دقت داشته باشید که از مایع شستشوی ملایم و مناسب برای شستن بهره بگیرید. پس از اینکه چرخه شستشو تمام شد، کاپشن خزدار را به آرامی از لباسشویی بیرون آورید. اگر از خشک کن برای خشک کردن ان استفاده می‌کنید، با حالت ملایم و دمای پایین این کار را انجام دهید.

به برچسب کاپشن توجه کنید

قبل از اینکه لباس خزدار را درون ماشین لباسشویی قرار دهید، برچسب مراقبت آن را با دقت مرور کنید. در این برچسب اطلاعاتی در مورد نحوه شستشوی کاپشن، دمای آب، ممنوع یا مجاز بودن اتو کشی، دمای اتو و... ارائه می شود. اگر در این برچسب، شستشو با ماشین لباسشویی ممنوع بود، باید از این کار امتناع کرده و فقط با دست کاپشن را بشویید.

به دمای آب توجه کنید

دقت داشته باشید که شستشوی کاپشن خز با آب داغ موجب آسیب به بافت آن شده و لباس را خراب می‌کند. بنابراین فقط از آب ولرم برای این کار استفاده کنید.

نحوه خشک کردن کاپشن خزدار

یکی از نکات نگهداری کاپشن خزدار این است که پس از شستشو و آبکشی، آن را بر روی یک سطح مناسب در مجاورت هوای آزاد قرار دهید تا به آرامی و به مرور زمان خشک شود. هرگز نباید کاپشن خزدار را در معرض نور خورشید یا حرارت خشک کنید، این کار به آن صدمه خواهد زد.

روش‌های نگهداری از کاپشن‌های خزدار

بهتر است از شستشوی زیاد کاپشن خزدار خودداری کنید و تنها یک تا دو بار در سال و در مواقع ضروری آن را بشویید. با رعایت نکات زیر می‌توان نیاز لباس‌های خزدار را به شستشو کاهش داده و به خوبی از آن‌ها مراقبت کرد تا بتوانید برای سال های متمادی از این لباس‌های زیبا و گرم استفاده کنید. در ادامه، توضیحاتی درباره نگهداری کاپشن‌های خزدار ارائه می‌دهیم:

شانه زدن خز

یکی از روش‌های نگهداری کاپشن خزدار این است که پس از آویزان کردن آن، با استفاده از از یک فرچه مناسب یا یک شانه با نوکی نرم موهای خز، را با ملایمت و دقت بالا شانه کنید. برای این کار از شانه‌هایی با فاصله معقول در بین دندانه‌ها استفاده کنید تا به بافت خز آسیبی وارد نشود.

پاک کردن لکه کاپشن

در صورت ایجاد لکه‌ بر روی کاپشن خزدار، می‌توانید از یک محلول خانگی کمک گرفته و لکه را پاک کنید. برای درست کردن این محلول مقدار مساوی آب و الکل را با هم مخلوط کرده و بر روی لکه‌ها اسپری نمایید. سپس از یک پارچه تمیز و سفید برای پاک کردن لکه‌ها کمک بگیرید. برای این کار از پارچه‌هایی استفاده کنید که رنگ را انتقال نمی‌دهند.

سخن پایانی

کاپشن‌های خزدار از جمله لباس‌های زیبای زمستانی هستند که می‌توانند ضمن گرم نگه داشتن شما، استایلی شیک و زیبا برای شما ایجاد کنند. اما نگهداری کاپشن خزدار نیاز به دقت فراوانی دارد و هرگونه سهل انگاری در این مورد می‌تواند باعث شود تا کاپشن آسیب دیده و از زیبایی آن کاسته شود. برای نگهداری کاپشن‌های خزدار باید آن‌ها را در محلی دور از رطوبت و تاریک و خنک درون کمد اویزان کنید و بر روی آن‌ها یک کاور با قابلیت عبور هوا بکشید تا از گرد و غبار نیز محفوظ بمانند. همچنین شستشوی این نوع لباس‌ها نیز باید با آب ولرم و با ملایمت انجام شود.

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید