کرپ مازراتی
یکی از دغدغه‌های افرادی که به لباس و پوشش خود اهمیت می‌دهند، انتخاب جنس پارچه لباس است. جنس پارچه عامل مهمی در کیفیت و ماندگاری و طول عمر لباس به شمار می‌رود؛ همچنین در کیفیت دوخت و ایستایی لباس نیز نقش دارد. به احتمال زیاد تا به امروز نام پارچه کرپ مازراتی به گوشتان رسیده است. پارچه کرپ مازراتی یکی از انواع پارچه‌های کرپ به شمار می‌رود که موارد استفاده گسترده‌ای دارد و برای دوخت انواع لباس‌ها نظیر کت، شلوار، مانتو، شومیز، لباس مجلسی و… مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
همین امر این پارچه را در زمره پارچه‌های پرطرفدار قرار می‌دهد و بسیاری از افراد به دنبال خرید آن هستند. برای شناخت هر پارچه و داشتن یک انتخاب مناسب در هنگام خرید پارچه یا لباس، مهم است که با ویژگی‌های آن پارچه تا حدودی آشنایی داشته باشید. پارچه کرپ مازراتی دارای خصوصیات ویژه و مخصوص به خود است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. برای آشنایی با ویژگی‌های کرپ مازراتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
 
کرپ مناسب کت و شلوار

تعریف کرپ مازراتی

پارچه کرپ مازراتی در گروه پارچه‌های کرپ قرار می‌گیرد و در تولید این پارچه از نخ‌های تاب¬داری استفاده می‌شود که در طی یکسری فرآیندهای شیمیایی به تولید و عرضه پارچه کرپ مازراتی می‌انجامند. در هنگام تولید پارچه کرپ مازراتی، نخستین فرایند پیچش پیچیده نام دارد. طی این فرآیند، الیاف نساجی برای تولید نخ به صورت محکم پیچیده می‌شوند. پس از تولید نخ، تولید پارچه وارد مرحله‌ی بعدی می‌شود، که شامل تبدیل نخ به پارچه کرپ مازراتی، رنگرزی، دوخت و… است.
از ویژگی‌های کرپ مازراتی می‌توان به بافت ضخیم این پارچه و تراکم زیاد آن اشاره کرد. پارچه کرپ مازراتی در میان انواع پارچه‌های کرپ، از ضخامت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل برای دوخت کت شلوار مازراتی گزینه خوبی محسوب می‌شود و می‌توان از آن در فصل‌های سرد نیز استفاده کرد.
 
ظاهر پارچه کرپ مازراتی سطحی دانه‌دانه شکل همراه با چین‌های کم و بدون پرز دارد. پارچه کرپ مازراتی آبرفت ندارد و ابعاد آن با شست‌وشو کوچک نمی‌شود. این نوع پارچه دارای رنگبندی بسیاری است و با تنوع بالا، می‌تواند کاربرد گسترده‌ای برای دوخت انواع لباس‌ها از جمله کت شلوار مازراتی داشته باشد.
 
ضخیم بودن پارچه کرپ مازراتی نسبت به سایر کرپ‌ها یکی از راه‌های شناخت این نوع پارچه محسوب می‌شود و همین ویژگی این پارچه را برای فصل بهار یا پاییز که هوا خنک‌تر است، مناسب می‌سازد. همچنین این پارچه گرما را در خود حبس نمی¬کند و برای فصل‌های گرم نیز مناسب است. همین ویژگی باعث شده که از پارچه کرپ مازراتی برای دوخت انواع فرم اداری، کت و شلوار مازراتی مجلسی، مانتو و… استفاده شود.
از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ی پارچه کرپ مازراتی در جهان می‌توان چین و استرالیا را نام برد. ویژگی‌های کرپ مازراتی تولید چین، استفاده از الیاف ابریشم است؛ در حالی که کرپ‌های تولید استرالیا بر پایه پشم تولید می‌شوند.

ویژگی‌‌های کرپ مازراتی

به طور کلی یکی از ویژگی‌‌های کرپ مازراتی ضخامت نسبتاً زیاد پارچه است، که همین امر موجب ایستایی خوب این پارچه می‌شود و آن را برای دوخت لباس‌هایی مانند کت شلوار مناسب می‌سازد. پارچه کرپ مازراتی لباس‌ها را خوش دوخت‌تر جلوه می‌دهد و برای داشتن استایلی رسمی و شیک گزینه ایده الی محسوب می‌شود.
 
از سایر ویژگی‌های کرپ مازراتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • رنگ‌بندی گسترده و متنوع 
  • میزان مقاومت بالای پارچه
  • ماندگاری و طول عمر بالا
  • جنسی لطیف، صاف و بدون چروک
  • عدم آب رفت و کوتاه شدن پارچه در اثر شست‌وشو
  • کشسانی خیلی خوب
  • قابلیت استفاده در تمام فصول و چهارفصل بودن
  • بافت ضخیم و ماندگار و محکم
  • چروک‌پذیری بسیار کم
  • عرضه در انواع و ضخامت‌های متفاوت
  • برخورداری از ویژگی کشسانی دو طرفه (اصطلاحا به آن دوبرکش می‌گویند.)
  • ضخامت خوب و قابلیت استفاده در هوای سرد
  • سایه ندادن پارچه
  • مقاوم بودن  
  • ‌عدم تغییر رنگ در اثر شست‌و‌شو
  • از بین نرفتن رنگ و حالت پارچه در اثر شست‌وشو
  • عدم نیاز یا نیاز بسیار کم به اتوکشی
 

کاربرد کرپ مازراتی

از پارچه کرپ مازراتی به دلیل ویژگی‌های خوب، نظیر چهار فصل بودن، ایستایی عالی، چروک‌پذیری کم و… بیشتر در دوخت و تولید لباس‌هایی مانند مانتو، انواع پیراهن، شومیز، پیراهن خانگی، کت شلوار، فرم مدرسه و ادارات، کت دامن، لباس‌های مجلسی و… استفاده می‌شود. همچنین این نوع پارچه می‌تواند به عنوان پارچه مبلی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. پارچه کرپ مازراتی دارای ایستایی خوبی بر روی بدن بوده و خوش‌دوخت محسوب می¬شود؛ همین ویژگی موارد استفاده آن را بسیار گسترده کرده است. یکی از کاربردهای فراوان آن در بین خانم‌های ایرانی کت و شلوار کرپ مازراتی است.
 
امروه تولیدکنندگان پوشاک زنانه، از تنوع بالای رنگ‌های کرپ مازراتی استقبال کرده و آن را برای تهیه لباس‌های زنانه متنوع و به روز مورد استفاده قرار می‌دهند. کرپ مازراتی از جمله پارچه‌هایی است که با گذشت زمان، از مد نمی‌افتد و همواه گزینه‌ای ایده‌‌آل در تولید انواع لباس محسوب می‌شود.
 
یکی از عواملی که نوع کاربرد پارچه کرپ مازراتی را تعیین می‌کند، کیفیت و نوع پارچه‌های مازراتی است؛ برای مثال انواع ضخیم‌تری از پارچه‌های کرپ مازراتی نیز در بازار وجود دارد که در سایر صنایع مانند دکوراسیون و تولید مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ضخیم‌تر کرپ مازراتی، رقیب سرسختی برای پارچه فیونا، پارچه ترگال و پارچه کجراه محسوب می‌شود؛ اما در این میان، قیمت عالی کرپ مازراتی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مزون‌داران تبدیل می‌کند.
 
همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، یکی از موارد کاربرد گسترده پارچه کرپ مازراتی، دوخت کت شلوار است. با توجه به تنوع بالای کت شلوار در بازار، ممکن است در هنگام انتخاب سردرگم شوید. ایواز پلاس بهترین کت شلوار کرپ مازراتی با قیمت مناسب و کیفیت بالا را برای خرید در اختیار شما قرار داده است. برای تهیه انواع کت شلوار مازراتی با کیفیت بالا و بهترین قیمت‌ها، می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سایت ایواز پلاس اقدام به خرید نمایید.

نحوه نگهداری پارچه کرپ مازراتی چطور است؟ 

نگهداری پارچه کرپ مازراتی، قوانین خاص خود را دارد و برای اینکه لباس شما از طول عمر و دوام بالاتری برخوردار شود و به سرعت فرم و ایستایی خود را از دست ندهد و یا کهنه و رنگ و رو رفته به نظر نرسد، باید نکات مراقبتی زیر را در نظر بگیرید: 
 
1. بهتر است پارچه کرپ مازراتی را با آب ولرم بشویید و برای شستن فقط از مواد شوینده ملایم استفاده کنید.
2. در هنگام شستن با دست، هرگز پارچه کرپ مازراتی را چنگ نزنید.
3. برای خشک کردن، آن را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در یک هوای معتدل آن را خشک کنید.
4. چنان چه از ماشین لباس‌شویی برای شستن پارچه کرپ مازراتی استفاده می‌کنید، مراقب باشید که درجه ماشین لباسشویی بالا نباشد تا به الیاف پارچه اسیب وارد نشود.
5. بهترین راه برای خشک کردن کرپ مازراتی، آویزان کردن لباس در هوای معتدل است.
6. در هنگام اتوکشی لباس دوخته‌شده با پارچه کرپ مازراتی، ابتدا لباس را پشت‌ورو کنید و یک پارچه نخی بر روی آن قرار دهید؛ سپس اتو را بر روی ان پارچه بگذارید، تا حرارت به صورت غیرمستقیم به لباس برسد.
7. پس از اتوکشی، لباس را آویزان کنید تا فرم لباس به خوبی حفظ شود.
به‌طورکلی در هنگام شست‌وشوی لباس دوخته‌شده با پارچه کرپ مازراتی نکات زیر را در نظر بگیرید:
1. از آب ولرم و شوینده بدون آنزیم برای شست‌وشو استفاده کنید.
2. لباس‌های دوخته شده با پارچه کرپ مازراتی را همراه با لباس‌های زبر نشویید.
3. قرار دادن لباس در معرض نور خورشید موجب رنگ پریدگی آن می‌شود؛ بنابراین این کار را انجام ندهید.

فصل مناسب پارچه کرپ مازراتی

از آنجایی که پارچه کرپ مازراتی دارای انواع و رنگ‌بندی متنوع است، می‌توانید از رنگ‌های روشن این پارچه مانند سفید و… برای فصل‌های گرم استفاده کنید. از آنجایی که در فصل‌های گرم علاوه بر توجه به جنس لباس که باید از پنبه و الیاف طبیعی باشد، باید به مقاومت و استحکام پارچه نیز توجه کرد، کرپ مازراتی یک گزینه خوب برای فصل‌های گرم محسوب می‌شود. همچنین نرمی و لطافت یکی دیگر از ویژگی‌های کرپ مازراتی است که موجب می‌شود گرمای بدن و هوا در لباس محبوس‌نشده و آزادانه جریان پیدا کند. این ویژگی نیز این نوع پارچه را برای تابستان مناسب می‌سازد و شما احساس گرمای شدید نخواهید داشت.
 
همچنین پارچه کرپ مازراتی به دلیل ایستایی بالا و ضخامت مناسب برای استفاده در فصل‌های سرد نیز گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌رود. این پارچه دارای کشسانی زیاد و رنگ‌های گرم بوده و به همین دلیل برای دوخت لباس‌های پاییزی مناسب است. ویژگی‌های ذکرشده، پارچه کرپ مازراتی را به یک پارچه چهار فصل تبدیل کرده است که دست مشتری را برای دوخت انواع لباس در هر فصلی باز می‌گذارد.
 
جمع‌بندی
یکی از انواع پارچه‌های کرپ که از تنوع زیادی در بازار برخوردار است، پارچه کرپ مازراتی می‌باشد. همان طور که در این مقاله ذکر شد، این نوع پارچه به دلیل ویژگی‌هایی نظیر ایستایی عالی، چروک‌پذیری کم، کشسانی بالا، ضخامت مناسب، نرمی و لطافت، عدم آبرفت و… در بین تولیدکنندگان پوشاک و مزون‌داران بسیار محبوب است. همچنین ویژگی‌‌های کرپ مازراتی آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تولید انواع لباس، از لباس‌های خانگی تا فرم ادارات و لباس‌های مجلسی تبدیل کرده است. با توجه به نکات مراقبتی از پارچه کرپ مازراتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید لباس‌های دوخته‌شده با این نوع پارچه را تا سال‌ها بدون افت کیفیت استفاده کنید و شیک و زیبا به نظر برسید.
 
سوالات متداول

موارد کاربرد پارچه کرپ مازراتی چیست؟

ویژگی‌های کرپ مازراتی موارد کاربرد این پارچه را گسترده ساخته است و از این نوع پارچه برای تولید انواع لباس نظیر کت شلوار، لباس مهمانی، شومیز، مانتو، فرم ادارات و… استفاده می‌شود. همچنین انواع ضخیم پارچه کرپ مازراتی در دکوراسیون و تولید مبلمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

چگونه می‌توانیم از لباس‌های دوخته شده با پارچه کرپ مازراتی مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از پارچه کرپ مازراتی باید آن را مواد شوینده ملایم و آب ولرم بشویید. برای خشک کردن لباس آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و هرگز از حرارت مستقیم برای اتو کشی این نوع پارچه استفاده نکنید. همچنین از چنگ زدن لباس و برخورد خشن با آن خودداری کنید.

پارچه کرپ مازراتی برای چه فصلی مناسب است؟

ویژگی‌های کرپ مازراتی مانند بافت و ضخامت خوب، آن را به یک پارچه چهار فصل تبدیل می‌کند که برای تمام فصول مناسب است. بنابراین می‌توانید برای دوخت لباس در هر فصلی از پارچه کرپ مازراتی استفاده کنید.
 
دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید