راهنمای تمیزکردن کتانی در جنس‌های مختلف

 

اگر اهل پوشیدن کفش‌های راحت کتانی هستید، احتماًلاً یکی از چالش‌هایی که بیشتر اوقات با آن سروکار دارید و به‌دنبال راهکار مناسب برایش می‌گردید، روش تمیزکردن کتانی است. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند کفش افراد بخشی از شخصیت آن‌ها را نمایان می‌کند؛ بنابراین از مدل کفش گرفته تا ظاهر و تمیزی آن بسیار حائز اهمیت است. تمیزکردن هر نوع کفش زنانه و کتانی با توجه به جنسی که دارد، متفاوت است. باید دقت کنید که کتانی هم به‌اندازه لباس حساس است و اگر از روش‌های نادرست برای تمیز‌کردن آن استفاده کنید به کفش آسیب خواهد رسید. به‌همین‌دلیل می‌خواهیم در ادامه، یک راهنمای تمیزکردن کتانی را ارائه دهیم تا دیگر نگران کثیف‌شدن کفش‌های خود نباشید. با ما همراه باشید.

 

اهمیت نگهداری و تمیزکردن کتانی‌ها چیست؟

پس‌از پوشیدن کفش و کتانی ممکن است هر اتفاقی برای آن‌ها بیفتد، مانند ریختن لکه‌های مختلف، رفتن کفش در آب گل‌آلود، ساییدگی به سطوح مختلف و ... که هرگز نمی‌توانید جلوی همه این اتفاقات را بگیرید و حتی اگر خیلی مراقب باشید، باز هم با گذشت زمان خواهید دید که کفش شما کمی کثیف شده است.

دلیل اصلی تمیزکردن کفش، افزایش طول عمر و ماندگاری آن است. همچنین با پوشیدن کفش‌های تمیز و زیبا، استایل شما بسیار بهتر به نظر خواهد رسید. بنابراین حتی اگر تلاش زیادی در ترکیب یک استایل بی‌نقص داشته باشید، اما کتانی‌های شما تمیز نباشند، ظاهر مناسبی نخواهید داشت، چون کفش بخش بسیار مهمی از استایل به شمار می‌رود. اما هر جنس کتانی نحوه نگهداری خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تمیزکردن کتانی

کتانی چرمی

کتانی‌های چرم ترکیبی از زیبایی و راحتی هستند و با ورود به دنیای مد دست ما را برای استایل‌های بی‌نظیر بازتر کرده‌اند، چون نه آن قدر کژوال و اسپرت هستند که نتوان آن‌ها را با تیپ‌های رسمی پوشید و نه آن قدر رسمی که نتوان آن‌ها را با شلوار جین ست کرد.

پیش‌از هر چیز، برای نگهداری از کفش چرم باید بگوییم که اگر می‌خواهید کفش را برای مدتی استفاده نکنید و کنار بگذارید، حتماً داخل آن را با استفاده از روزنامه باطله یا هرچه که در دسترس دارید پر کنید تا شکل خود را از دست ندهد. سعی کنید پس‌از هربار استفاده از کفش، آن را تمیز کنید.

روش تمیزکردن کتانی چرمی

  • اگر کفش چرم شما از نوع پرداختشده است، یک برس نرم، مرطوب و کاملاً تمیز را بردارید، (مثلاً مسواکی باشد که دیگر استفاده نمی‌کنید). سپس برس را روی سطح کفش چرم بکشید تا لکه‌های ایجادشده از بین بروند.
  • در این مرحله از روش تمیزکردن کتانی، با یک پارچه تمیز و خشک سطح کتانی را پاک کنید تا لایه‌هایی از لکه‌ها و آلودگی، کاملاً از سطح کفش زدوده شود.
  • در مرحله بعد دستمال را نم‌دار و مرطوب و مجدداً شروع به تمیزکردن کتانی کنید تا مرحله تمیزکردن پایان یابد و کفش شما مانند روز اول براق و تمیز شود.
  • اگر کتانی چرم شما بسیار کثیف شده بود، توصیه می‌کنیم که در مرحله اول، برس را به کف آغشته و سپس تمیز کنید.

باید بدانید که علاوه‌بر بخش بیرونی هر کفش یا کتانی، گاهی اوقات داخل آن هم نیاز به تمیزکردن خواهد داشت. برای این کار می‌توانید چند قطره آمونیاک و آب را روی یک دستمال بریزید و سطح داخلی آن را دستمال بکشید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود.

کتانی پارچه‌‎‌‌ای

کتانی پارچه‌ای یکی از پراستفاده‌ترین کتانی‌ها است که انواع آن‌ها، برای کارهای روزمره و یا فعالیت‌های ورزشی بسیار مناسب و پرکاربرد است. روش تمیزکردن کتانی پارچه‌ای نیز به‌همین‌دلیل اهمیت دارد. پارچه این کتانی‌ها در جنس‌های مختلف مانند پنبه، لنین، کتان و غیره است. بنابراین ادامه راهنمای تمیزکردن کتانی پارچه‌ای را بادقت مطالعه کنید.

چگونه کتانی پارچه‌ای را تمیز کنیم؟

  • در ابتدا کفش را با استفاده از یک پارچه حوله‌ای کاملاً پاک کنید تا آلودگی و گِل‌ولای از روی کفش پاک شود.
  • برای تمیزکردن کفش‌های از جنس پارچه، ابتدا ترکیبی از آب گرم و مایع ظرفشویی تهیه کنید و با همزدن اجازه دهید مقداری کف کند.
  • در مرحله دوم، یک مسواک بلااستفاده را بردارید و به محلولی که تهیه کرده‌اید، آغشته کنید.
  • مسواک را روی تمام قسمت‌های کفش بکشید، اما مراقب باشید که این کار را آهسته انجام دهید تا بافت پارچه کتانی آسیب نبیند.
  • مسواک را تنها روی آلودگی و کثیفی‌ها نکشید، بلکه تمام کفش را بهخوبی تمیز کنید. درغیراینصورت پس‌از شستن و خشک‌شدن ممکن است رنگ آن بخش با سایر قسمت‌ها فرق داشته باشد.
  • پس‌از تمیزکردن کتانی با مسواک، مجدداً با پارچه حوله‌ای تمیز، سطح کفش را به‌طور کامل خشک کنید تا لکه‌های جداشده از سطح کفش کاملاً برداشته شوند.
  • در آخرین مرحله بهتر است کفش را در محیطی گرم و یا در معرض گرمای خورشید قرار دهید تا خشک شود.
  • راه دیگری که می‌توان برای شستن کفش‌ از جنس پارچه استفاده کرد، شستشوی آن در ماشین لباس‌شویی است که بخش‌های بعدی به آن می‌پردازیم.

 

کتانی مخملی چیست؟

مخمل یکی از پارچه‌های نسبتاً صاف و براق است که از الیاف طبیعی تهیه شده است. کفش جیر یا مخمل نیز یکی از زیباترین کفش‌هاست که در بین خانم‌ها و آقایان طرفداران بسیار زیادی دارد. اما نکته قابل‌توجه این است که حساسیت این کفش در برابر آلودگی‌ها کمی بیشتر است و ممکن است پس‌از 3 یا 4 بار استفاده بسیار کثیف و لک شوند.

پاک‌کردن آلودگی از سطح مخمل معمولاً کار ساده‌ای نیست و ممکن است با روش تمیزکردن کتانی به‌شکل نادرست، کفش شما آسیب ببیند. کفش‌های جیر یا مخمل نیز مانند کفش چرم کمی حساس هستند و برای اینکه حالت خود را از دست ندهند، می‌توانید درون آن را با روزنامه پُر کنید.

راه‌های مقابله با لکه‌ها و خط‌ها و روش تمیزکردن کتانی مخملی

  • اگر کفش شما لک یا خیس شده است، لکه‌ها را پاک نکنید. بلکه بگذارید رطوبت کفش کاملاً خشک شود.
  • پارچه یا مسواکی را که کمی مرطوب است بردارید، سپس بهآرامی و در جهت خواب پارچه مخمل یا جیر بکشید. حرکات تند و شدید می‌تواند به پارچه مخمل آسیب برساند.
  • لازم است بدانید این کفش‌ها، اسپری پاک‌کننده مخصوصی دارند که می‌توانید آن را روی کفش اسپری کنید تا غبار را کاملاً از بین ببرد و آن را براق کند.
  • اگر کفش جیر شما لکه سخت‌تری دارد که با کشیدن مسواک از بین نرفته است، بهتر است به‌سراغ یک کاغذ سنباده بروید. برای این کار یک عدد سنباده با درجه سختی پایین را به‌آرامی روی کفش خود و در جهت خواب پارچه بکشید. این کار را به دفعات زیاد انجام ندهید زیرا به کفش آسیب می‌رساند.
  • یک روش تمیزکردن کتانی جیر، بردن لکه‌های آن با استفاده از مایع ظرفشویی است. آب و مایع را مخلوط کنید و مقداری از کف را روی سطح کفش بریزید و با استفاده از برس مسواک شروع به تمیزکردن کنید.
  • از دیگر روش‌هایی که برای تمیزکردن آن توصیه می‌شود، استفاده از پنبه آغشته به الکل، تمیزکردن با پاک‌کن، استفاده از سرکه سفید، تمیزکردن کفش با استفاده از سوهان ناخن و است.

کتانی سفید

کتانی سفید یکی از گزینه‌های بسیار پرطرفدار و جذاب برای بسیاری از استایل‌هاست. اما شما هم بلافاصله پس‌از خریدن یک کتانی سفید دلهره‌هایتان هم آغاز می‌شود که مبادا کفش سفید و براقتان کثیف شود. اما با دانستن روش تمیزکردن کتانی سفید، لازم نیست دیگر نگران این موضوع باشید، چون می‌توانید لکه‌های ایجادشده را به‌راحتی پاک کنید. روش‌های بسیاری برای تمیز‌شدن سریع کفش سفید وجود دارد؛ از اسپری تمیزکننده مخصوص گرفته تا استفاده از برس و کشیدن دستمال که هرکدام را با توجه به لک ایجادشده، می‌توان به کار گرفت.

 

چگونه کتانی سفید را تمیز کنیم؟

  • برای تمیزکردن کتانی سفید، ابتدا بند‌های آن را جدا کنید و به‌صورت جداگانه بشویید.
  • در یک لیوان، مخلوطی از آب گرم و صابون تهیه کنید. می‌توانید مقداری نوشابه هم به این ترکیب اضافه کنید.
  • برسی را بردارید و به ترکیب آمادهشده آغشته کنید و روی تمام سطح کفش بکشید.
  • در روش تمیزکردن کتانی سفید یا هر کفش دیگری، می‌توانید مخلوطی از نوشابه‌های گازدار، آب و مقداری هیدروژن پراکسید، ترکیبی خمیری تهیه و کفش را از آلودگی پاک کنید.
  • یک روش تمیزکردن کتانی سفید، استفاده از ترکیب پودر بچه و آب است. در این روش با استفاده از برس مویی یا همان مسواک، تمام سطح کفش را به‌خوبی پاک کنید.
  • اگر کفش خیلی کثیف است، می‌توانید از ترکیب مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی با آب استفاده کنید.
  • روش دیگر تمیزکردن انواع کفش و کتانی، استفاده از خمیردندان است. مقداری از آن را روی سطح مسواک بزنید و به‌خوبی سطح کفش را تمیز کنید.

کفش ال‌استار

کفش‌های آل‌استار بیش از صد سال است که تولید شده‌اند و پس‌از گذشت مدت‌ها، هنوز هم یکی از اسنیکرزهای بسیار محبوب و و پرطرفدار در جهان به شمار می‌رود. با خرید این برند محبوب، باید به‌خوبی از آن نگهداری کنید تا عمر مفید آن افزایش یابد و همیشه یک آل‌استار تمیز و شیک بپوشید.

تمیز کردن کفش آل استار

روش تمیزکردن کتانی ال‌استار

آل‌استار نوعی کتانی از جنس پارچه محسوب می‌شود که از نوعی کتان تهیه می‌شود و طریقه شستن آن مانند کتانی‌های پارچه‌ای است.

برای شستن این کفش می‌توانید از ترکیب شوینده ملایم به‌همراه آب استفاده کنید. اما اگر با لکه سخت‌تری مواجه شدید، می‌توانید موادی مانند، جوش‌شیرین و نشاسته ذرت را نیز به محلول اضافه و سپس با استفاده از یک اسفنج، برس یا مسواک، به‌آرامی شروع به پاک‌کردن کثیفی و آلودگی از سطح کفش کنید. برای تمیزکردن کفش‌های آل استار خود، حتماً بند‌های آن را باز کنید و جداگانه بشویید.

مزایا و معایب استفاده از ماشین لباسشویی برای تمیزکردن کتانی

مزایا و معایب شستشوی کتانی در ماشین لباسشویی چیست؟ آیا شستن کفش و کتانی در لباسشویی کار درستی است؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم که این روش هم مزیت‌هایی دارد و هم ممکن است به کفش آسیب برساند. بنابراین برای شستن کفش در ماشین لباسشویی نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای شستن کتانی در لباسشویی، بندهای آن را درآورید و جداگانه بشویید.
  • هرگز کفش را مستقیم داخل ماشین لباسشویی نیندازید. بلکه آن را داخل یک کیسه پارچه‌ای سفید با توری قرار دهید.
  • بهتر است لباس دیگری را داخل ماشین لباسشویی نیندازید و کفش‌ها را به‌تنهایی بشویید.
  • علاوه‌بر بند کفش، کفی آن را نیز هنگام شستن در ماشین لباسشویی بیرون بیاورید.
  • اگر کفش‌ها گلی شده است، ابتدا گل و لای اضافه را از سطح آن جدا کنید.
  • دور ماشین لباسشویی را روی حالت کند با دمای آب ملایم قرار دهید.
  • پس‌از شستشو، بگذارید کفش در هوای آزاد خشک شود.

سخن پایانی

موارد گفته‌شده، بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ تمیزکردن کتانی بود. با استفاده از این روش‌ها و رعایت دقیق آن‌ها، کتانی شما آسیبی نخواهد دید. با استفاده از راهنمای تمیزکردن کتانی همواره زیباترین و پاکیزه‌ترین کتانی‌ها را بپوشید و با استایل زیبای خود بدرخشید. شما چه روش‌هایی را برای تمیزکردن کتانی امتحان کرده‌اید؟

 

دیدگاه کاربران
شما هم می توانید درمورد این مطلب نظر بدهید